Preocupările lui Dimitrie Cantemir în domeniul artei muzicale i-au permis să obțină succese la fel de remarcabile ca și în alte ramuri. Considerat primul muzicolog care și-a îndreptat atenția spre spațiul otoman, spre cel balcanic (generic) și românesc și spre cel slav – evident, acest interes fiind condiționat de lunga sa ședere la Constantinopol (ca ostatic și apoi ca diplomat), de originea sa și de ultima parte a vieții petrecută în Rusia, după înfrângerea de la Stănilești. Principele a fost un compozitor de vază și în aceeași măsură un interpret virtuos la tambur [un fel de lăută cu gâtul lung, instrument etalon al muzicii clasice turcești] și ney [flaut]. Aportul fundamental al lui Dimitrie Cantemir în cultura și știința muzicală islamică constă întâi de toate în elaborarea unui vast tratat științific.
Gravură color reprezentând tambure (1), „liră” (2) și keman (3).
(1) Tambura este, după călătorul Toderini, un instrument muzical cu gâtul lung și 8 coarde, dintre care 7 sunt din oțel și una din alamă. Altele pot avea mai puține coarde, de unde rezultă că tambura era, în lumea turcă, numele comun pentru instrumentele cu coarde (ceea ce întâlnim astăzi sub numele bağlama).
(2) instrument asemănător cu ceea ce grecii numeau liră, întâlnit de călătorii occidentali în Cairo.
(3) Kemanul este un instrument asemănător cu vioara.
Gravură color reprezentând pe maestrul de ceremonii otoman, numit în text „sàzend-bâchy” sau „tchenguye” (=muzician), îmbrăcat în costumul său de ceremonie, cântând la tambură.
„Kitabu Ilmi’l-mûsiki” (Cartea științei muzicii), scrisă în limba turcă, este una dintre primele lucrări ale cărturarului, concepută în perioada vieţii acestuia din Istanbul și dedicată sultanului Ahmed al III-lea (1703-1730). Lucrarea este primul tratat de muzică turcească pură, constituind un studiu aprofundat al muzicii otomane laice și religioase, autorul punând în discuție importanța muzicii religioase și influențarea acesteia de către muzica bisericească bizantină. Teoria nouă a lui Cantemir este bazată pe notația muzicală ca bază științifică în dezvoltarea muzicii, după o metodă proprie bazată pe un sistem de note inventate chiar de el. Cartea cuprinde și o culegere de melodii, între care 20 sunt creații proprii. Faima de muzician a prințului moldovean este menționată de cronicarul Nicolae Costin: „Fiindŭ elŭ omŭ istețŭ, sciindŭ și carte Turcéscă bine, se vestise acmu in totŭ Țarigradul numele luĭ, de’lŭ chĭemaŭ Agiĭ la ospețele lorŭ cele Turcescĭ, pentru prieteșugŭ ce avea cu dânșiĭ. Alțiĭ dicŭ, sciindŭ bine in tamburŭ, îlŭ chĭemaŭ Agiĭ la ospețe pentru dicăturĭ”.
Se cunosc, până în prezent, doar cinci exemplare în manuscris ale tratatului, toate aflându-se în Turcia, însă numai două dintre ele conțin culegerea cu melodii notate cu semne alfabetice: manuscrisul original și manuscrisul denumit „Culegerea lui Kevseri” (Kevseri medjmu’asi). Manuscrisul original autograf se conservă în Biblioteca Institutului de Turcologie din Istanbul, provenind din biblioteca muzicologului H.S. Arel (1880-1955), care l-a achiziționat de la anticarul Abdurrahmab Efendi din Istambul, contra 5 lire otomane. Manuscrisul are dimensiunile 185×137 mm, este legat în copertă de carton maron închis, hârtia este gălbuie, scrierea, în stil t’alik, este realizată cu cerneală neagră, iar titlurile cu cerneală roșie. Titlurile sunt scrise în text și pe marginea paginii, între chenar și limită.
Lucrarea este alcătuită din două părți: prima parte cuprinde tratatul teoretic, iar a doua parte conține culegerea de melodii notate în sistemul alfabetic inventat de Cantemir. Printre aceste compoziții sunt și 13 piese care au înscris numele autorului: Kantemir-oghlu, iar una figurează cu numele Kantemir. Celelalte patru exemplare ale tratatului lui Cantemir arată diferențe nete, precum și o serie de particularități față de manuscrisul original.
Datorită acestei lucrări, „Kantemir-oghlu Edvâri” sau „Edvâr-i Kantemir-oghlu” (Tratatul lui Cantemir-oglu), numele lui Dimitrie Cantemir este consemnat în toate scrierile turcești vechi și noi, precum și în cataloagele bibliotecilor. Prin tot ce a realizat în domeniul componisticii, artei interpretative şi al didacticii muzicale, Cantemir s-a impus în cultura orientală. El a introdus în circuitul artistic melodii orientale din secolul al XVII-lea şi al XVIII-lea, iar sistemul său de notație – unul destul de dificil – a funcţionat în cultura muzicală turcească până la mijlocul secolului al XIX-lea. Prin intermediul muzicii notate de Cantemir, europenii au luat cunoştință de specificul artei sonore turceşti, unele fragmente din culegerile şi compoziţiile lui Cantemir fiind utilizate de către compozitori europeni precum Christof Willibald Gluck și Wolfgang Amadeus Mozart în operele lor.
Fragmente din lucrarea „Tarifu ilmi musiki ala vegni maksus” (Tratat de muzică turcească), cu titlul după publicare „Kitabu İlmi’l-Musiki” (Cartea științei muzicii), au fost reproduse de T.T. Burada în lucrarea „Scrierile muzicale ale lui Dimitrie Cantemir”, publicată în „Analele Academiei Române”, Mem. Secț. Lit., Seria II, Tom 32, 1910.
Melodii notate în sistemul alfabetic inventat de Cantemir.
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.
Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.